Zondag 13 November

13 november 2016 - Hobart, Australië

Port Arthur, vandaag is het pestpokken pleuris weer om het maar plat te zeggen. Regen en wind de gehele dag, ons plan om naar Bruny Island Adventure Bay te gaan is dus letterlijk en figuurlijk in het water gevallen. Dus gaan wij naar Porth Arthur, ook weer een gevangenis waar de criminelen vanuit Engeland naartoe gebracht werden.

Ook hier is het weer natuurlijk verschrikkelijk en zou het net zo goed vrijdag de 13e kunnen zijn wat dat betreft, maargoed aangemeld bij de ingang en na betaald te hebben een "guided tour" gevolgd zo goed en kwaad als het kan met het weer en de wind. Zelfs onze gids vond het te erg om ons buiten te laten staan en leidde hij ons van afdak naar afdak om alles zo goed mogelijk uit te leggen van het reilen en zeilen van deze gevangenis.

Na alles aangehoord te hebben hebben wij de gelegenheid om alles op eigen gelegenheid te bekijken en moeten wij ons oprijd bij de boot melden om een "rondvaart" te maken naar 2 eilandjes in de buurt. Een eiland waaar de overleden gevangende begraven werden en een andere waar de jongste (kinderen) opgesloten werden. Ondertussen nog ff de meegebrachte sandwiches gepakt uit de auto om op het terras van Commander van het eiland te lunchen.

Gelukkig komen wij te laat om de boot te halen en moeten wij weer terug naar de ingang om deze te wijzigen naar de volgende afvaart, daar werd niet moeilijk over gedaan en kunnen wij met de volgende boot mee. Het is binnen warm en droog, maar vanwege het prachtige regenachtige weer en inmiddels storm is er geen stop op de eilandjes, te gevaarlijk.

Na terugkeer zijn wij het andere gedeelte gaan bekijken, waaronder de huizen ban de gewone burgers, artsen, boekhouders en een kerk + de rest. Ondertussen is het zowaar even droog geworden en werd het zelfs nog aangenaam. Het is ook weer een bijzondere omgeving met een heel bijzondere geschiedenis maar ook hier zijn wij nu uitgekeken en gaan wij terug naar Hobart.