Woensdag 2 November 2016

3 november 2016 - Perth, Australië

Na een ontbijtje in de stad zijn we op de trein gestapt naar Fremantle. Op een half uur afstand van Perth. Waar na de 2e wereld oorlog heel veel emigranten uit Europa zijn aangekomen en is er dus een rijke geschiedenis. Met de "red cat" zijn we naar het Maretime Museum gereden. Daar was een speciale tentoonstelling over die schepen van destijds. Dit was leuk om te zien ook waren er een aantal spullen tentoon gesteld van emigranten, koffers, boekjes en nog wat meer aandenken uit die tijd. Hierna zijn wij naar het Shipwreck Museum gegaan, hier zijn de overblijfselen van de Batavia te zien, voor de westkust van Australië zijn veel schepen vergaan uit de tijd van de VOC. In dit museum zijn ook heel veel opgedoken overblijfselen te zien van de Batavia, de Eendragt, de Zuytdorp, de Vergulde Draeck en nog een aantal schepen. Het is bizar om te zien wat de Nederlandsers eigenlijk voor Australië betekend hebben.  Rijke verzameling aan gevonden munten, glaswerk, pijpen en kannen is er te zien. Dit museum wordt in stand gehouden door giften, je betaalt dus geen entree. Bijzonder interressant! Ook nog de eerste gevangenis op Fremantle bezocht. Een klein rond gebouw waar de gevangen soms met zijn tweeen of vieren in een kleine ruimte werden opgesloten. De vrijwilligers die daar tekst en uitleg geven vroegen waar wij vandaan kwamen en wij kregen toen gelijk een uitleg in ons handen gedrukt in het Nederlands. Een van hen wist te vertellen dat verderop in het noorden vroeger aboriginals geboren werden en soms nog met blond haar en niemand kon dit verklaren. Na uitgebreid onderzoek is gebleken dat dit is ontstaan doordat de overlevende van de vergane schepen niet wisten hoe te overleven en zich mengde met de oorspronkelijke bewoners, de aboriginals. Dus eigenlijk hebben de Nederlanders veel invloed gehad op de oorspronkelijke bewoners, meer dan gedacht.

1. Ellie:
    3 november 2016
    Leuk en interessant om te lezen.
  2. Ellen:
    3 november 2016
    Weer een leuk en leerzaam verhaal !